Wat vindt de cliënt belangrijk aan een fysiotherapiepraktijk?

Geschreven door FysioSupplies, 24-05-18 11:22:00
Social Share

Tevredenheid van een cliënt kan bijdragen aan een sneller herstel. Bovendien vertellen tevreden consumenten graag over hun positieve ervaringen, dit zorgt weer voor nieuwe cliënten. Maar wat zorgt ervoor dat een cliënt tevreden is? Welke aspecten vinden cliënten belangrijk als zij op zoek gaan naar een geschikte fysiotherapiepraktijk? En wat vinden zij belangrijk tijdens de behandeling?

Zoektocht naar een geschikte fysio

Wanneer iemand op zoek gaat naar een geschikte fysiotherapeut, gaat hij of zij op zoek naar een praktijk die past bij de wensen en behoeften. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de praktijk op de hoek van de straat wordt gekozen, maar cliënten zijn bereid te reizen voor kwaliteit: 56,9% is bereid om 10 kilometer te reizen, 16,1% 20 kilometer en 5,1 is zelfs bereid 30 kilometer of verder te reizen¹. Deze percentages geven aan dat er niet alleen gelet wordt op gemak, maar dat een praktijk ook aan bepaalde eisen moet voldoen, en als daar een stukje voor gereisd moet worden, is dat prima.

Een van de eisen waaraan een praktijk moet voldoen is hygiëne. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 69% een schone praktijk belangrijk vindt¹. Tevens vinden cliënten het belangrijk dat ze snel (binnen 48 uur) terecht kunnen bij de praktijk (62,8%), dat de praktijk is gecontracteerd met hun zorgverzekeraar (58,5%), dat ze de mogelijkheid hebben om zelf een therapeut te kiezen (46,2%) en dat de praktijk behandelingen in de avonduren biedt (44,8%)¹. Hieronder wordt weergegeven wat de cliënt nog meer belangrijk vindt tijdens de keuze van een geschikte fysio.

Tijdens het behandeltraject

Wanneer de consument eenmaal een praktijk gevonden heeft en is gestart met het behandeltraject, zorgt een aantal aspecten ervoor dat de cliënt tevreden de behandelkamer uitloopt. Zo stelt de cliënten het erg op prijs als de behandeling niet gestoord wordt door bijvoorbeeld telefoontjes, berichten, collega’s of andere cliënten (53%)¹. Daarnaast is de communicatie tussen de fysiotherapeut en de cliënten ook van groot belang. Alvorens een behandeling start is het de taak van de therapeut om de cliënten goed op de hoogte te stellen van de aard van de behandeling(en) en de duur van het traject. Ook wanneer het behandeltraject ten einde loopt, is het voor de cliënt fijn om dit bespreken zodat hij niet het gevoel krijgt dat het traject te vroeg is gestopt.

Bij de zoektocht naar een geschikte fysiotherapiepraktijk vindt de cliënt het belangrijk dat hij snel wordt geholpen, maar ook als het behandeltraject is gestart wil de cliënten niet te lang wachten. Een veelvoorkomende klacht is bijvoorbeeld de wachttijd in de wachtkamer en wanneer de periode tussen twee behandelingen te lang is.²

 

Deel met anderen